Bloggägare

elisabet.bellander@skola.malmo.se

michael.blaesild@skola.malmo.se

fredag 8 januari 2016

Artikel i Edico, Malmö Stads tidning

I december blev vi intervjuade av Malmö Stads tidning Edico. På sidan 24 och 25 kan du läsa vad som skrivits om arbetet på Byggymnasiet i Malmö! Vi är glada att samarbete uppmärksammas och att det arbete vi lagt ned på att fokusera på elevens lärande börjar ge resultat, bättre resultat för eleven och elevens lärande!

Det krävs mattekunskaper för att bli en bra byggare

måndag 4 januari 2016

Vad är KaMa?

Elisabet Bellander, Leg. Matematiklärare grund/gy samt fy, ke, bi, tk till årskurs 9, förstelärare sen ht 2013, Michael Blaesild, leg. Yrkeslärare, förstelärare sen ht 2013.

Vi driver utvecklingsprojekt mot ökad måluppfyllelse på Mölledalsgymnasiets byggprogram. Framförallt att öka elevens kunskaper i matematik. Elisabet arbetar till vardags på Komvux Malmö Södervärn och undervisar elever både på grundläggande och gymnasiala kurser i matematik medan Michael arbetar och undervisar på Mölledalsgymnasiet i elevernas karsktärsämnen.
Vårt samarbete kom till våren 2014 då Malmö Stad hade en förvaltningsövergripande studiedag tillsammans med alla verksamma förstelärare på vuxen och gymnasieförvaltningen. Syftet med den dagen var att möjliggöra centrala samarbetet oavsett skolform eller gymnasieskola. Som uppgift fick vi att skriva på ett papper samarbetsprojekt vi skulle kunna tänka oss att verka inom. Just då läste Elisabet "Sociokulturella teorier i matematikundervisningen" via Stockholms Universitet, där vi pratade och läste forskningslitteratur om att spegla språk i olika sammanhang. Min tanke var då i detta sammanhang att det mycket väl skulle gå att spegla ämnen mot varandra mot språk och centralt innehåll i ett gymnasieprogram. Michael som då i samma veva arbetade utifrån ett språkutvecklande perspektiv utifrån Professor Maaike Haijer såg en möjlighet i att utveckla det arbete som var igång på Byggymnasiet. Sagt och gjort. Ur detta samarbete har KaMa utvecklats. Vi vänder, vrider och diskuterar problem och lösningar.
KaMa betyder att samarbeta i och om ämnensplaner tillsammans med eleven och tillsammans med kollega. Det handlar om att tydliggöra och synliggöra matematikens roll i elevens yrkesval. KaMa är att två lärare bedömer eleven utifrån olika ämnen. KaMa är att synliggöra för lärare vad som undervisas i varandras ämnen så att lärare kan hjälpa varandra med bedömning av elevens färdigheter i ämnena. KaMa möjliggör insyn i varandras ämnen. Enligt kursplanens skrivningar.

KaraktärsämnesMatematik (KaMa), är byggsten som fogar samman teori och praktik för att eleven ska medvetandegöras om hur teorierna i matematiken används för att förstå att använda matematik i praktik mot elevens gymnasieprogram. KaMa fokuserar inte på backspegeln.



Lektionsexempel


Exempel på KaMa-lektion, där Vi tillsammans diskuterar med eleverna hur avlopp läggs. Matematiken pratar om räta linjens ekvation, phytagoras sats och geometriska figurer, sträckor. 

Lärarnas ansvar: Att ansvara för Hur ämnena korrelerar. Exemplifiera med ämnesspecifika uppgifter.

Vi jobbar vidare!



fredag 1 januari 2016

Lisa Björklund Boistrup - Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

Lisa Björklund Boistrup - Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik





Till våren kommer vi samarbeta med Lisa Björklund Boistrup, Universitetslektor Stockholms Universitet. Lisa kommer skriva en publikation om KaMa där hon kommer att studera arbetssättet. Vi kommer här i bloggen att skriva kring hur vi samarbetar med Lisa. Undervisning ska vila på vetenskaplig grund och vi ser fram emot det här samarbetet för att vi själva ska utvecklas i vår roll som lärare och framförallt utveckla arbetsmetoden mot eleverna. Vi är oerhört glada och stolta över att Lisa visat intresse för att skriva om KaMa utifrån ett forkningsperspektiv. Vi ser fram emot att utveckla undervisningen efter hand som arbetet under våren fortskrider.



Lisa Björklund Boistrup har precis avslutat forskningsprojekt som finansierats av Vetenskapsrådet: Adults' mathematics: In work and for school 6/1/11 - 12/31/14 där Lisa blev vetenskaplig ledare. Projektet hade en internationell referensgrupp med ledande forskare inom vuxna och livslångt lärande, matematikutbildning, lärande på arbetsplatsen, matematik i och för arbetet, och yrkesutbildning. 



Projektets ledande forskare;



Lars Gustafsson, Malmö högskola, Sverige,
Corinne Hahn, ESCP-Europe (European School for Management, Paris Chamber of Commerce and Industry), France Eva Jablonka, King´s College London, United Kingdom 
Henning Salling Olesen, Roskilde University, Denmark 
Rudolf Strässer, Universität Justus-Liebig-Giessen, Germany 
Paola Valero, Aalborg University, Denmark
Geoff Wake, Univeristy of Manschester, UK


Utvalda publikationer Lisa Björklund Boistrup har publicerat:


  • Björklund Boistrup, L. & Gustafsson, L. (In press). Construing mathematics-containing activities in adults' workplace competences: Analysis of institutional and multimodal aspects. Adults Learning Mathematics: An International Journal. Special issue.
  • Björklund Boistrup, L. (2013). Bedömning i matematik pågår! Återkoppling för elevers engagemang och lärande. Stockholm: Liber.
  • Björklund Boitrup, L. (2011). Att fånga lärandet i flykten. In L, Lindström., V, Lindberg. & A, Pettersson. (Red.). Pedagogisk bedömning. (s 108-126). Stockholm: Stockholm universitets förlag.
  • Björklund Boistrup, L. (2010). Assessment discourses in mathematics classrooms: A multimodal social semiotic study. (Avhandling). Stockholm: Stockholm University.
  • Björklund Boistrup, L. Norén, E. (2013) Power relations in mathematics education: Researching assessment discourses in day-to-day communication in mathematics classrooms. In M. Berger, K. Brodie, V. Frith and K de Roux (Eds.).  Proceedings Mathematicss Education and Society 7th Internationla Conferendce, Cape Town, South Africa, 2-7 April 2013.
  • Pettersson, A., & Björklund Boistrup, L. (2010). National assessment in Swedish compulsory schools. In B. Sriraman, C. Bergsten, S. Goodchild, G. Palsdottir, B. Dahl Søndergaard & L. 11(32) Haapsalo (Red.), The sourcebook on Nordic research in mathematics education (sid. 373-385). Charlotte, NC: Information Age Publishing.

lördag 19 december 2015

Tidningen Gymnasiet - KaMa

Hej,
Förra veckan var Tidningen Gymnasiet påMölledalgymnasiet  för att i januari månads tidning skriva kring det arbete jag, Elisabet Bellander och Michael Blaesild tillsammans implementerat på Mölledalsgymnasiet i Malmö, KaMa. 
Elisabet Bellander och Michael Blaesild 

Det är extra bra att regeringen nu uppmärksammar yrkesprogrammes status också (se länk). 

Samtidigt skulle jag vilja slå ett slag för möjligheterna att arbeta på detta sätt mot teoretiska program som kursplanen förordar. 
Matematik att ta på.

På Mölledalsgymnasiet har eleven fördelen att praktisera och bedömas i sin gy/grundkurs i matematik genom sitt karaktärsämne. Vilket medför att eleven fördjupar och breddar sin kunskap i matematik. (Att blanda teori med praktiskt arbete (laboration) i denna fantastiska verkstaden borde vara varje exempelvis fysiklärare och mattelärares dröm oavsett skolform).

Jag personligen kan inte förstå att Teknikprogram/programmering/arkitektur inte kan förläggas tillsammans med yrkesprogrammen bygg och anläggning. 

Möjligheten till praktisk teori matematikläraren har i undervisning att arbeta tillsammans med elev/erna och med sin kollega tillämpa och påvisa matematiken i fysiken exempelvis är obegräsad om vi jämför med en fysiksal mot en lokal som ett mindre flygplan kan få plats i.

KaMa-Systemet bygger på att ämnesplan inom karaktärsämnet och ämnesplan för kärnämne matematik bearbetats. Eleven får genom det samarbetet mellan två lärare större tillgång att både visa och prata mer mot det som kursplanen förordar i syftestexten och centralt innehåll matematik. 

Elevreflektion är bland annat att:

- I KaMa:n arbetar jag hela tiden, medan i traditionellt delad undervisning då matematiken undervisas skilt från karaktärsämnet är tråkigt och att jag får vänta på hjälp. 

-Jag tror att jag genom detta arbetssätt kan nå bättre betyg. 

- läraren ser mer vad jag gör och jag kan kan visa, resonera och kommunicera på ett annat sätt än i ma-klassrummet.

Så, läs gärna artikeln i januarinumret för att höra vad lärarna och eleverna på Mölledalsgymnasiet som nu påbörjat detta arbetssättet tycker.


/Elisabet Bellander

fredag 18 december 2015

Vi ses på matematikbiennalen - där KaMa presenteras

På matematikbiennalen kommer vi, Elisabet Bellander och Michael Blaesild föreläsa om KaMa:n för matematiklärare som arbetar på gymnasiet. Som det ser ut nu är det 70 stycken. Vi ser fram emot att möta de av er som valt att lyssna på hur vi arbetar!

tisdag 17 november 2015

Att arbeta i teori och praktik -modellera, resonera och pröva sig fram



Exempel på hur vi tillsammans med eleverna konkretiserar övningarna med hjälp av enkla modeller i klassrummet, för att sedan ta med modellerna ut till verkstaden så eleverna lätt kan återkoppla det vi tränade på i klassrummet. Teori o Praktik


https://goo.gl/photos/xNrEmT4hWEq6ZgycA klicka på länken så visar vi ett exempel på hur vi integrerat de två kurserna.

torsdag 5 november 2015

Praktik blir teori - eleven vet vad vi pratar om

Typisk KaMa lektion där vi integrerar våra ämnen och hjälps åt under lektionen med att förklara problemställningen tillsammans med eleverna. Den här lektionen pågick ungefär 40 minuter. Under den tiden visade elevererna och förklarade bland annat phytagoras sats, diskuterade potenslagarna, räknesättens olikheter samt enhetsträning. Lektionen blir otroligt intesiv och innehållsrik när praktiken diskuteras i teori. Alla är med och pratar och känner igen sig! Möjlighet till fördjupning och breddning av både Ka och Ma.