Bloggägare

elisabet.bellander@skola.malmo.se

michael.blaesild@skola.malmo.se

söndag 31 januari 2016

Matematikbiennalen - tankar - samarbete - friktionsfritt?

Presentation Matematikbiennalen Karlstad 28/1-16
För er som vill se delar av vår presentation kan klicka på länken ovan.


Michael håller ordning - jag håller i teorin

Då har vi varit i Karlstad och presenterat vår process från idé till färdig produkt - KaMa på Matematibiennalen i Karlstad. Det var första gången vi gemensamt presenterat vårt arbete får en större publik och bara Ma-lärare (100 Gy-lärare i Sverige). Vi hoppas såklart att de som lyssnade fick med sig idéer på hur de på deras skolor och program mer kan arbeta enligt tvålärarsystemet vilket många redan gör.
Samverkan - insyn 

Vi är glada över möjligheten att ha fått dela med oss av vårt centrala uppdrag på Byggymnasiet!

1 timme är kort när det finns så mycket att belysa! Vi kände direkt efter att vi skulle varit mer generös med frågestund. Får vi fler möjligheter är det något som vi ska tänka på bland annat.

Frågor som
-schema
-tid
-hur MA-uppgifter kan se ut kopplade till Ka
-nationella prov
-bedömning

Är frågor som  vi skulle eventuellt pratat mer om. 

Lite tankar.....Implementering - Planering - viktig fas

Det vi var väldigt noga med från början var att med rektor Christer Månsson belysa vikten av att tydligt skriva på schema KaMa, vilket visade sig vara lättare än gjort. Dessa små detaljer kan ses som onödiga men, om det ska bli en förändring så måste den även synas på schema. Vi var även noga med gemensam planeringstid för de lärare som undervisar KaMa. Det är lätt i början att vara entusiastisk men sen är det också lätt att gå tillbaka till invanda mönster igen. Återkoppling och gemensam diskussion ung 1ggr/mån. Just för att delge varandra vad som har gått hem hos eleverna och vad som eventuellt behöver utvecklas. Christer Månsson rektor på Mölledalsgymnasiet har gjort det möjligt för oss att arbeta med KaMa. Viktigt!!

En slutsats jag och Michael har dragit är att eleverna ser arbetssättet som naturligt! Jag som MA-lärare ser stora fördelar med kombinationen. Jag behöver inte sitta och fundera över problemlösningsuppgifter som ska vara relevanta för karaktärsämnet. De får jag gratis i verkstaden där eleverna arbetar i praktik. Hade jag samarbetat med fysiklärare så hade laborationerna varit uppgifter jag återkopplat till. Samtidigt kan fy-läraren ägna sig åt att förbereda laboration - Eleverna är i en lärandeprocess i sitt program och matematiken borde då inte stå skild från programmets karaktär. Faktum är att jobbar vi mer 1 till 1 i undervisning så kan jag i matematiken mer arbeta med abstraktionsförmåga! Jag behöver inte konkretisera lika mycket som innan - det gör Michael - jag som MA-lärare behöver inte hamna i konkretiseringsträsket!Våra roller är tydliga där.

Gemensamt arbete är inte friktionsfritt! Att diskutera undervisning med kolleger måste få innehålla tillåtande diskussioner där allas åsikter värderas och återkoppling borde vara konstruktiv. Här har rektor också en viktig roll att styra innehåll.

Vårt samarbete har och är inte heller friktionsfritt. Vi ställer höga krav på varandra - vilket kan medföra livliga diskussioner! Dock är det viktigt att trycka på att vi är i vår profession och inte i vår privata roll. Kan jämföras med politiker som ena stunden diskuterar olika ställningstaganden i sin roll som politiker och i nästa stund äter lunch och skrattar tillsammans.

Vi jobbar också nu vidare med Lisa Björklund Boistrup - spännande arbete - och roligt såklart 

Eleven i fokus