Hej,
Förra veckan var Tidningen Gymnasiet påMölledalgymnasiet för att i januari månads tidning skriva kring det arbete jag, Elisabet Bellander och Michael Blaesild tillsammans implementerat på Mölledalsgymnasiet i Malmö, KaMa. Elisabet Bellander och Michael Blaesild
Det är extra bra att regeringen nu uppmärksammar yrkesprogrammes status också (se länk).
Samtidigt skulle jag vilja slå ett slag för möjligheterna att arbeta på detta sätt mot teoretiska program som kursplanen förordar.
På Mölledalsgymnasiet har eleven fördelen att praktisera och bedömas i sin gy/grundkurs i matematik genom sitt karaktärsämne. Vilket medför att eleven fördjupar och breddar sin kunskap i matematik. (Att blanda teori med praktiskt arbete (laboration) i denna fantastiska verkstaden borde vara varje exempelvis fysiklärare och mattelärares dröm oavsett skolform).
Jag personligen kan inte förstå att Teknikprogram/programmering/arkitektur inte kan förläggas tillsammans med yrkesprogrammen bygg och anläggning.
Möjligheten till praktisk teori matematikläraren har i undervisning att arbeta tillsammans med elev/erna och med sin kollega tillämpa och påvisa matematiken i fysiken exempelvis är obegräsad om vi jämför med en fysiksal mot en lokal som ett mindre flygplan kan få plats i.
KaMa-Systemet bygger på att ämnesplan inom karaktärsämnet och ämnesplan för kärnämne matematik bearbetats. Eleven får genom det samarbetet mellan två lärare större tillgång att både visa och prata mer mot det som kursplanen förordar i syftestexten och centralt innehåll matematik.
Elevreflektion är bland annat att:
- I KaMa:n arbetar jag hela tiden, medan i traditionellt delad undervisning då matematiken undervisas skilt från karaktärsämnet är tråkigt och att jag får vänta på hjälp.
-Jag tror att jag genom detta arbetssätt kan nå bättre betyg.
- läraren ser mer vad jag gör och jag kan kan visa, resonera och kommunicera på ett annat sätt än i ma-klassrummet.
Så, läs gärna artikeln i januarinumret för att höra vad lärarna och eleverna på Mölledalsgymnasiet som nu påbörjat detta arbetssättet tycker.
/Elisabet Bellander