I december blev vi intervjuade av Malmö Stads tidning Edico. På sidan 24 och 25 kan du läsa vad som skrivits om arbetet på Byggymnasiet i Malmö! Vi är glada att samarbete uppmärksammas och att det arbete vi lagt ned på att fokusera på elevens lärande börjar ge resultat, bättre resultat för eleven och elevens lärande!
Det krävs mattekunskaper för att bli en bra byggare
Bloggägare
elisabet.bellander@skola.malmo.semichael.blaesild@skola.malmo.se
fredag 8 januari 2016
måndag 4 januari 2016
Vad är KaMa?
Elisabet Bellander, Leg. Matematiklärare grund/gy samt fy, ke, bi, tk till årskurs 9, förstelärare sen ht 2013, Michael Blaesild, leg. Yrkeslärare, förstelärare sen ht 2013.
Vi driver utvecklingsprojekt mot ökad måluppfyllelse på Mölledalsgymnasiets byggprogram. Framförallt att öka elevens kunskaper i matematik. Elisabet arbetar till vardags på Komvux Malmö Södervärn och undervisar elever både på grundläggande och gymnasiala kurser i matematik medan Michael arbetar och undervisar på Mölledalsgymnasiet i elevernas karsktärsämnen.
Vårt samarbete kom till våren 2014 då Malmö Stad hade en förvaltningsövergripande studiedag tillsammans med alla verksamma förstelärare på vuxen och gymnasieförvaltningen. Syftet med den dagen var att möjliggöra centrala samarbetet oavsett skolform eller gymnasieskola. Som uppgift fick vi att skriva på ett papper samarbetsprojekt vi skulle kunna tänka oss att verka inom. Just då läste Elisabet "Sociokulturella teorier i matematikundervisningen" via Stockholms Universitet, där vi pratade och läste forskningslitteratur om att spegla språk i olika sammanhang. Min tanke var då i detta sammanhang att det mycket väl skulle gå att spegla ämnen mot varandra mot språk och centralt innehåll i ett gymnasieprogram. Michael som då i samma veva arbetade utifrån ett språkutvecklande perspektiv utifrån Professor Maaike Haijer såg en möjlighet i att utveckla det arbete som var igång på Byggymnasiet. Sagt och gjort. Ur detta samarbete har KaMa utvecklats. Vi vänder, vrider och diskuterar problem och lösningar.

KaMa betyder att samarbeta i och om ämnensplaner tillsammans med eleven och tillsammans med kollega. Det handlar om att tydliggöra och synliggöra matematikens roll i elevens yrkesval. KaMa är att två lärare bedömer eleven utifrån olika ämnen. KaMa är att synliggöra för lärare vad som undervisas i varandras ämnen så att lärare kan hjälpa varandra med bedömning av elevens färdigheter i ämnena. KaMa möjliggör insyn i varandras ämnen. Enligt kursplanens skrivningar.
KaraktärsämnesMatematik (KaMa), är byggsten som fogar samman teori och praktik för att eleven ska medvetandegöras om hur teorierna i matematiken används för att förstå att använda matematik i praktik mot elevens gymnasieprogram. KaMa fokuserar inte på backspegeln.

Lektionsexempel

Exempel på KaMa-lektion, där Vi tillsammans diskuterar med eleverna hur avlopp läggs. Matematiken pratar om räta linjens ekvation, phytagoras sats och geometriska figurer, sträckor.
Lärarnas ansvar: Att ansvara för Hur ämnena korrelerar. Exemplifiera med ämnesspecifika uppgifter.
Vi jobbar vidare!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)