Nu har vi haft en intensiv start med både vår egen forskning samt igångsättning av KaMa-Malmö. KaMa-Malmö är ett förvaltningsövergripande projekt där intresserade lärare från andra yrkesprogram knytits an till KaMa-tänket. Komplext och inte alls det lättaste. Det är mycket att tänka på när en metod ska spridas och skalas upp. Vi arbetar vidare med vår pilotklass och har nu sett till att digitalisera klassrummet (mediaklassrum) med en progo-kamera som förvaras på säkert ställe. Vi vill studera undervisningssituationer och återkoppla innehåll enklare. Vi har även införskaffat en kontroll som enkelt sätter på och stänger av inspelning. I matematiken arbetar eleverna just nu med trigonometriska begrepp och skala som färgas in i elevens anläggaruppgift. Anläggaruppgiften i verkstaden är att anlägga en trottoar, mur, sidokanter etc. med olika lutning och olika höjder, (+-mått) mot en uppmätt fix-punkt med hjälp av laser. Den som påstår att anläggare i sin undervisning inte behöver komplex matematik bör besöka en anläggarklass!
Matematiskt övar eleverna på ämnesbegrepp och kopplar det mot ämnesbegreppen i bygg. Här har eleverna först fått gestalta bygget i en skalenlig modell.
Att pröva och ompröva - repetition och praktik |
Vårt fokus det här året 16/17 är språkinriktad undervisning - då vi nu har med hjälp av Lisa Björklund Boistrup en modell att arbeta efter som synliggör kopplingarna mellan matematik- och byggämnet. Vårt gemensamma aktionsforskningsprojekt tillsammans med eleverna har gett oss insikter i undervisning som vi inte hade haft om inte samarbete mot forskning skett. Det ger både tyngd och eftertanke. Det paper som håller på att skrivas (i denna stund) kommer när det bli klart förhoppningsvis ge den som läser det både tankar och bekräftelse. Som forskningsstöd i vårt arbete mot språkinriktad undervisning är Maaike Hajer, Professor och Maria Kouns, Universitetslektor inkopplade för att stödja undervisningen och föra KaMa-samarbetet framåt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar